מודל הזכיינות – האם זה משתלם? עו"ד אוראל הרשקוביץ

מודל הזכיינות – האם זה משתלם? עו"ד אוראל הרשקוביץ.

האם מודל הזכיינות משתלם ולמי? האם מודל הזכיינות רווחי רק לרשת המזכה שמעניקה זכות שימוש בשיטה עסקית ובסימני מסחר בתמורה לתמלוגים מהזכיין? או שמדובר במודל שמשתלם גם לזכיין שחוסך בעלויות פרסום?

WIN WIN או LOSE LOSE

מודל זכיינות עשוי להיות win win לשני הצדדים – רווחי לזכיין ולרשת המזכה. הרשת צומחת והרווחים גדלים, כאשר עיקר הנטל הכלכלי חל על הזכיין שצריך  לגייס כוח אדם, לשלם משכורות ולשאת בהוצאות העסק. מנגד, הזכיין נהנה מהמותג והמוניטין של הרשת. הלקוחות מגיעים כי יש מוניטין. הזכיין חוסך בהוצאות פרסום גבוהות.

אולם, בלא מעט מקרים מודל הזכיינות עשוי לגרום לנזקים כלכלים כבדים לרשת המזכה. לא אחת קורה שהזכיין פועל בניגוד להוראות וההנחיות הרשת. בין היתר, מוכר מוצרים באיכות ירודה, אינו שירותי ללקוחתו ועוד. כתוצאה מכך, המוניטין שהרשת עמלה עליו במשך שנים רבות עשוי להיפגע.

כמו כן, קיימים מקרים בהם דווקא הזכיין הוא זה שניזוק כתוצאה ממחדליה של הרשת המזכה. כך למשל, רשת שאינה מכשירה את הזכיין בהפעלת העסק, והזכיין לא מנצל את הניסיון והידע של הרשת. במקרה אחר, כאשר הרשת גובה דמי זיכיון ואחוז גבוה מהרווחים של הזכיין, מה שמשאיר את הזכיין במקרה הטוב עם אחוזי רווח נמוכים מאוד, ובמקרה הרע עם הפסדים גבוהים.

כמובן שנושא הזכיינות הוא לא שחור או לבן. כך או אחרת, כדי להבטיח הגנה על האינטרסים ולמקסם את הרווחים, מומלץ להיוועץ עם עורך דין מקצועי, מיומן ומנוסה בעריכת הסכמי זכיינות.

למידע נוסף קראו בהרחבה את המאמר של עו"ד אוראל הרשקוביץ על מודל הזכיינות בשיתוף N12.

עו"ד אוראל הרשקוביץ עוסק במשפט אזרחי מסחרי, מתן ייעוץ משפטי לחברות, שותפויות ועסקים, עריכת הסכמים מסחריים, רישום והגנה על זכויות קניין רוחני, ליטיגציה בסכסוכים עסקיים ועוד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

 

אהבתם את המאמר? שתפו...

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest

השאירו תגובות והודעות