זכות יוצרים ברשת החברתית פייסבוק (מטא)

ככלל, תמונות שהופצו ברשת החברתית פייסבוק (מטא) מוגנות בזכויות יוצרים ולא ניתן לעשות בהן שימוש ללא הסכמת בעל זכות היוצרים בתמונה.

מקרה שהיה כך היה: "שלומית ראתה תמונת נוף שפורסמה בפייסבוק. הורידה את התמונה והעלתה אותה מחדש לחשבון הפייסבוק שלה. למרות שהסירה את התמונה מחשבון הפייסבוק, קיבלה תביעה בגובה של 200,000 ₪ בטענה שהפרה את חוק זכויות יוצרים."

מה עליה לעשות?

מה קובע החוק בנסיבות המקרה, האם יש לשלם פיצוי בגובה של 200,000 ₪ ?

האם תמונות שפורסמו ברשת החברתית פייסבוק (מטא) מוגנות בזכות יוצרים?

ככלל, תמונות המצויות ברשת האינטרנט מוגנות בזכות יוצרים. לא ניתן להשתמש בתמונות ללא הסכמת בעל זכות היוצרים בתמונה. מומלץ לאתר את היוצר ולבקש את רשותו.

האם מדובר בהפרה של חוק זכויות יוצרים?

יצירה אמנותית עשויה להיות רישום, ציור, יצירת פיסול, תחריט, ליטוגרפיה, מפה, תרשים, יצירה אדריכלית, יצירת צילום ויצירת אמנות שימושית. רק בעל זכות היוצרים רשאי להשתמש ביצירתו, או להעמידה לרשות הציבור וכד'.

במקרה שלפנינו, שלומית פעלה על דעת עצמה ופרסמה את התמונה ללא הסכמתו של התובע. שלומית לא שיתפה ("share") את התמונה עם חבריה בפייסבוק. שלומית העתיקה את התמונה ופרסמה אותה מחדש (מבלי לקבל אישור מבעל היצירה) ומכאן שהפרה את חוק זכויות יוצרים.

פיצוי של 200,000 ₪ בגין הפרת זכויות יוצרים

הפרה של זכות יוצרים או זכות מוסרית, עשויה לזכות את בעל היצירה בפיצויים ללא הוכחת נזק בסכום של עד 100,000 ₪.

מן הראוי לציין, כי אם הופרה זכות יוצרים, ובנוסף על כך לא ניתן קרדיט לבעל היצירה, דאז ניתן לתבוע, ללא הוכחת נזק, בסכום של עד 200,000 ₪. כלומר, אם השתמשנו בתמונה מבלי שקיבלנו אישור לכך וללא מתן קרדיט, הפרנו פעמיים את חוק זכויות יוצרים.

עם זאת, לבית המשפט שיקול דעת בקביעת שיעור הפיצו. יש לבחון את נסיבות המקרה, חומרת ההפרה והתנהגותו של המפר. יתרה מכך, החוק קובע כי אם יוכח שמדובר במפר תמים, בהתאם לתנאי החוק, המפר לא יחויב בתשלום פיצויים עקב ההפרה.

לסיכום

בנסיבות המקרה שהובא לפנינו, נקבע כי הופרה זכות יוצרים וזכות מוסרית. ואולם, סכום הפיצוי שנפסק היה על הרף הנמוך בסך 5,000 ₪. חשוב לזכור, לא כל מקרה מהווה הפרה של חוק זכויות יוצרים.  בנוסף, לעיתים הסכומים שבעלי זכויות יוצרים תובעים  גבוהים משמעותית מהסכומים שפוסקים בתי המשפט.

כך או כך, יש לנקוט במשנה זהירות ולוודא שהיצירה אינה מוגנת בזכות יוצרים. לחלופין לקבל אישור מבעל היצירה. פלאש 90 הוא בין הגופים המוכרים שאוכפים ותובעים על הפרת זכות יוצרים.

עורך דין אוראל הרשקוביץ עוסק בקניין רוחני, משפט מסחרי ועסקי, דיני עבודה, חוזים והסכמים, מקרקעין ונדל"ן ועוד.

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

אהבתם את המאמר? שתפו...

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest

השאירו תגובות והודעות