איך לרשום סימן מסחר?

איך לרשום סימן מסחר, ולמה לי בכלל לרשום סימן מסחר? אם העסק שלכם חשוב לכם ואתם רוצים להגן עליו, אל תחשבו פעמיים ותרשמו את שם העסק, או את שם העסק בצירוף הלוגו, כסימן מסחר.

למה לרשום סימן מסחר?

סימן מסחר מעניק לבעל הסימן זכות שימוש בלעדית בשם המסחרי, או בשם המסחרי בצירוף הלוגו. רישום חוקי ונכון יקנה לכם הגנה משפטית רחבה מפני העתקה, גניבה ופגיעה במוניטין המותג.

בנוסף על כך, רישום הסימן מונע גם את הטעיית הצרכנים המבקשים להבדיל בין מוצר או שירות אחד למשנהו. רישום סימן מסחר ברשם סימני המסחר בישראל הוא טריטוריאלי ומקנה הגנה בישראל בלבד. רישום חברה ברשם החברות לא נותן הגנה לסימן המסחר.

רישום סימן מסחר בשלבים המוקדמים להקמת העסק, הוא צעד מתבקש והכרחי להגנה על מוניטין העסק.  לרישום סימן מסחר מהיר חייג/י  08-6907373

מה קובע החוק?

סעיף 46 לפקודת סימני המסחר קובע, כי הרישום מזכה את בעליו לשימוש ייחודי בסימן המסחר על מוצרים או שירותים מהסוג שלגביהם נרשם הסימן. במילים אחרות, רישום סימן מסחר מקנה לבעליו זכות קניינית בסימן מסחר שנרשם.

החשיבות ברישום סימן מסחר

העסקים המצליחים ביותר, הם העסקים החשופים ביותר למעשי הטעייה, גניבת עין. לא אחת, חברות ועסקים משתמשים בסימן מסחר ובשם של עסק מתחרה שצבר מוניטין, כדי למשוך אליהם את קהל לקוחותיו של העסק המצליח. אחת הדרכים היותר נפוצות, היא לרכוש מילות חיפוש של השם המסחרי המתחרה במנוע החיפוש של גוגל ולייחס אותו לעסק אחר.

בגין הפרה של סימן מסחר, ניתן להגיש תביעה בסך 100,000 ₪ על כל הפרה, ללא הוכחת נזק. כמו כן, ניתן לתבוע את מפר הסימן בגין נזקים שנגרמו לבעל הסימן בשל ההפרה, ובין היתר נזקים שנגרמו לעסק, בשל פגיעה במחזור המכירות.

לרשום את השם או הלוגו, או השם בצירוף הלוגו?

לצורך רישום השם המסחרי כ"סימן מסחר" יש להגיש בקשה לרישום סימן מסחר לרשם סימני המסחר. לפני הגשת הבקשה, יש לבדוק תחילה שהסימן המסחרי אותו אנחנו רוצים לרשום, לא נרשם כבר כסימן מסחר. כמו כן, יש לוודא שהסימן הוא בעל אופי מבחין – סימן שיש בו כדי להבחין בין הטובין של בעל הסימן לבין הטובין של עסקים מתחרים.

בפסיקה נקבע, כי: "כדי לבחון אם מילה, או צירוף מילים, או מונח כלשהו עשויים לזכות בהגנת החוק, כסימן מסחר מוכר היטב, יש למיינו תחילה לאחת מבין ארבע קטגוריות שהוכרו בפסיקה: שמות גנריים, שמות תיאוריים, שמות מרמזים ושמות שרירותיים. כך אומר כב' השופט (כתוארו אז) מ' חשין:

"יש הנוהגים להבחין בין ארבע קטגוריות של שמות או של מונחים המשמשים במסחר, לפי מידת ההגנה הניתנת להם: שמות גנריים, שמות תיאוריים, שמות מרמזים (suggestive) ושמות 'שרירותיים' או דמיוניים. בני הקטגוריה הראשונה – שמות גנריים – לא יזכו כלל להגנה; בני הקטגוריה השנייה – שמות תיאוריים – יזכו להגנה מעטה ביותר ובמקרים נדירים. בני הקטגוריה השלישית – שמות מרמזים – יזכו להגנה מוגברת. בני הקטגוריה הרביעית – שמות "שרירותיים" או שמות דמיוניים – יזכו להגנה הרבה ביותר."

לסיכום

אם כן, רישום סימן מסחר הוא הכרחי להגנה על המוניטין של העסק. עינינו הרואות, כי הזכות לרשום סימן מסחר היא מוגבלת, כאשר לא ניתן לרשום כל סימן מסחר. כך גם לגבי אופן הרישום, הסחורות והשירותים שלגביהם אפשר לרשום את סימן המסחר.  מדובר בהליך מורכב  שמצריך הבנה  מעורך דין הבקיא בתחום סימני המסחר.

אהבתם את המאמר? שתפו...

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest

השאירו תגובות והודעות