זכויות עובדים בפשיטת רגל

מהן זכויות העובדים כאשר המעסיק בפשיטת רגל, או שהחברה שבבעלותו נסגרה? האם אפשר לתבוע את המעסיק אישית, או שעדיף להגיש תביעת חוב לביטוח לאומי?

המעסיק פשט רגל ללא התראה מראש

זה קורה לא אחת, ללא הודעה מראש וסימני אזהרה מקדימים: המשכורת לא נכנסת, דלתות המשרדים סגורות בשלשלאות. המעסיק פשט רגל.

העובדים עומדים מול שוקת שבורה: ללא משכורת, פיצויים וזכויות סוציאליות נוספות. והמעסיק? אין קול ואין עונה.

אם כן, מה ניתן לעשות בנסיבות האמורות. האם ניתן לתבוע את המעסיק באופן אישי לאחר שהחברה נסגרה?  או שיש להגיש תביעת חוב לביטוח לאומי?

תביעה אישית נגד מעסיק בפשיטת רגל

לא ניתן להגיש תביעה נגד מעסיק שבפשיטת רגל, חדלות פירעון. במקרה כזה, יש לבדוק מה הסטטוס המשפטי של של המעסיק.

תביעה אישית נגד מנהל או בעלי החברה שנסגרה

ככלל, לא ניתן להגיש תביעה אישית נגד בעלי המניות או נושא משרה של חברה שקרסה. אולם יש לכך חריגים.

אם החברה נסגרה בשל תרמית שביצע בעל מניות, מנכ"ל או נושא משרה, ניתן להגיש תביעה אישית, או לחלופין להרים את מסך ההתאגדות. לדוגמא, מעסיק שרוקן את קופת החברה לטובת חשבון הבנק הפרטי שלו, מבלי שנותר כסף כדי לשלם שכר לעובדים.

דוגמא נוספת : מעסיק שהנפיק תלושי שכר פיקטיביים לעובדיו לפיהם הפקיד כספים לפנסיה. המעסיק ניכה משכרם של העובדים כספים לפנסיה. אולם בפועל המעסיק לא הפקיד לפנסיה אגורה שחוקה, אלא לקח את כספי הפנסיה של עובדיו לכיסו הפרטי.

תביעת חוב לביטוח לאומי

ראשית, על מנת שניתן יהיה להגיש תביעת חוב למוסד לביטוח לאומי, יש לבדוק אם ניתן צו פשיטת רגל – הליך חדלות פירעון החל על אדם פרטי, או אם ניתן צו פירוק לחברה שחדלה להתקיים.

אם אין צו פשיטת רגל או פירוק חברה, יש להגיש בקשה מתאימה לבית המשפט למתן צו פירוק או פשיטת רגל. אם המעסיק לא משלם את חובותיו לעובדים, יש לפעול משפטית עד  להכרזתו של המעסיק כחדל פירעון או עד למתן צו פירוק לחברה.

החיסרון בתביעת חוב למוסד לביטוח לאומי שסכום התביעה מוגבל. בנוסף, ישנם רכיבי תביעה שהמוסד לביטוח לאומי לא מפצה בגינם.

תביעת חוב לביטוח לאומי עד 142,395 ₪

לאחר שהמעסיק הוכרז כחדל פירעון או ניתן צו פירוק לחברה, ניתן להגיש תביעת חוב למוסד לביטוח לאומי. בגין שכר עבודה ופיצויי פיטורים ניתן לתבוע עד 123,409 ₪. עבור תשלומים לקופת גמל, ניתן לקבל עד 18,986 ₪ (נכון לשנת 2023). מהסכום שתקבלו מהמוסד לביטוח לאומי, תצטרכו לשלם מס הכנסה, דמי ביטוח לאומי ודמי ביטוח בריאות.

לסיכום

אם כן, גם כאשר המעסיק בפשיטת רגל או החברה שבבעלותו נסגרה, ניתן צו פירוק נגד החברה, יש מה לעשות. בתנאים מסוימים,  ניתן ועדיף להגיש בקשה להרמת מסך ההתאגדות או להגיש תביעה אישית נגד המעסיק. כאמור, אפשרות נוספת היא להגיש תביעת חוב למוסד לביטוח לאומי.

המידע בעמוד זה כללי ובלתי מחייב. האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין .

אהבתם את המאמר? שתפו...

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest

השאירו תגובות והודעות