איך לבדוק שתלוש השכר תקין?

תלושי שכר שאינם תקינים עשויים לגרום למעסיק או לעובד, הפסדים כספיים של עשרות עד מאות אלפי שקלים. איך לבדוק שתלוש השכר תקין, וממה להיזהר?

איך לבדוק את תלוש השכר?

שלב ראשון בבדיקת תלושי שכר, בתלוש שכר תקין מופיעים כל הפרטים של העובד, המעסיק, תנאי שכרו והעסקתו של העובד. בצד ימין למעלה, צריכים להופיע פרטי המעסיק. מצד שמאל פרטי העובד הכוללים תאריך תחילת עבודה והותק. הותק קובע את מספר ימי ההבראה, ימי החופשה, סכום הפיצויים ועוד. אם הותק לא נכון, שכרו של העובד ותנאיו הסוציאליים ישולמו ביתר או בחסר.

פרטים נוספים שצריכים להופיע בתלוש שכר תקין: מספר ימי העבודה ושעות העבודה של העובד באותו חודש. רכיב השכר והתשלום בגינם.

לבדיקת תלושי שכר חייג/י  08-6907373

משכורת תקינה

בשלב השני של בדיקת תלושי שכר, נבחן אם תלוש השכר משקף באופן מדויק את תנאי שכרו של העובד: שכר, שעות עבודה רגילות, שעות נוספות, פנסיה, פיצויי פיטורים, נסיעות, דמי הבראה וכד'.

בבדיקת תלושי שכר  באמצעות עו"ד הבקיא בדיני עבודה, ניתן לבדוק ולחשב, בין היתר, האם תנאי העסקתו של העובד עולים בקנה אחד עם הוראות הדין והסכם העסקה שנמסר לעובד. האם המעסיק משלם שכר כדין לעובדיו, או שמא המעסיק משלם כספים ביתר לעובדיו.

חישוב גמול שעות נוספות גלובלי

במהלך בדיקת תלושי השכר חשבון חשוב לשים לב גמול שעות נוספות גלובלי. מדובר ברכיב שכר שבמרבית מקרים משולם בחסר או ביתר לעובדים. התוצאה היא נזק למעסיק או לעובד של עשרות עד מאות אלפי שקלים!

בבדיקת תלושי שכר, ניתן להבין, בין היתר, האם התשלום עבור שעות נוספות משקף את השעות שהעובד עבד בפועל. או שהגמול שעות נוספות גלובלי שולם ביתר או בחסר. גמול שעות נוספות גלובלי צריך לשקף את השעות שהעובד עובד בפועל, כמו גם את הסכם העסקה של העובד. המעסיק פטור מהפרשות פנסיוניות בגין שעות נוספות, ובלבד שמדובר ברכיב שכר אותנטי.

גמול שעות נוספות פיקטיבי, או גמול שעות נוספות שאינו תואם את שעות עבודתו של העובד, חושף את המעסיק לתביעה בסכומים גבוהים.

דמי נסיעות הבראה וימי חופשה

על המעסיק לשלם לעובדו דמי נסיעות לפי עלות חופשי חודש או כרטיסים בודדים (לפי הזול מבניהם). דמי הבראה וימי חופשה משולמים בהתאם לאחוז המשרה והוותק של העובד.

דוגמא להמחשה: פנסיה ופיצויים בתלוש שכר תקין

עובד ששכרו בערכי ברוטו עומד על 8,000 ₪, זכאי להפרשות לקרן הפנסיה, לכל הפחות, כדלקמן:

גמל מעסיק: 520 ₪.

גמל עובד: 480 ₪.

פיצויים 480 ₪.

ניתן לראות את גובה ההפרשות בתלוש השכר בחלק העליון מצד משאל, ובחלט התחתון למטה.

התראה מנהלית וקנס כספי בגין תלושי שכר לא תקינים

משרד העבודה רשאי להטיל קנסות גבוהים על מעסיקים שהנפיקו תלושי שכר פיקטיביים ושאינם משלמים זכויות סוציאליות כדין. בנוסף, המעסיק חשוף לתביעה מצד העובד בבית הדין לעבודה.

לסיכום

מעסיקים רבים אינם מודעים לכך שתלושי השכר של עובדיהם אינם תקינים. בדיקת תלושי שכר עשויה לחסוך למעסיק עשרות עד מאות אלפי שקלים.

המידע בעמוד זה כללי ובלתי מחייב. האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין .

אהבתם את המאמר? שתפו...

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest

השאירו תגובות והודעות