דמי טיפול ארגוני

בעלי עסקים רבים נדרשים לשלם דמי טיפול ארגוני, מבלי לקבל תמורה לכספם. מה זה דמי טיפול ארגוני? האם הדרישה היא חוקית? ואילו עסקים פטורים מתשלום?

האם הדרישה לתשלום דמי טיפול ארגוני היא חוקית?

הדרישה החוקית לתשלום דמי טיפול מתבססת על תקנות הסכמים קיבוציים. בהתאם להוראות החוק, המעביד חייב לשלם דמי טיפול לארגון המעבידים. אם כן, הדרישה לתשלום נשענת על אדנים משפטיים, אולם קיימים עסקים הפטורים מהתשלום.

אילו ארגוני מעבידים קיימים?

ארגוני מעבידים רבים גובים דמי טיפול ארגוני, ובין היתר : לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, התאחדות בעלי מפעלי הובלה אגודה עותמנית. התאחדות התעשיינים בישראל, לשכת המסחר בתל אביב, התאחדות המלאכה והתעשייה בישראל, והתאחדות בעלי האולמות וגני האירועים, התאחדות הקבלנים בוני הארץ ועוד.

אילו עסקים פטורים מתשלום דמי טיפול ארגוני?

ראשית, תקנה 3 מונה רשימה של מעבידים הפטורים מתשלום. כך למשל, תאגיד או ארגון שאין עיסוקם לשם קבלת רווחים, תאגיד שהוקם בחוק (רשות הדואר, רשות העתיקות) פטורים מתשלום.

שנית, עסקים שאינם נמצאים באזור הגאוגרפי של אותו ארגון מעבידים שתבע דמי טיפול ארגוני, פטורים מתשלום. למשל לשכת המסחר תל אביב רשאית להגיש תביעה באזור גאוגרפי מסוים. כמו כן, בעלי עסקים שאינם עוסקים במסחר סיטונאי, אלא במסחר קמעונאי, או עסקים שאינם עוסקים ביבוא, עשויים להיות פטורים מתשלום. גם בעלי עסקים קטנים, בכפוף למספר העובדים המועסקים, עשויים להיות פטורים מתשלום לארגון המעבידים.

כיצד להתמודד עם דרישה לתשלום דמי טיפול ארגוני?

שאלת תחולתו של צו הרחבה היא שאלה שבעובדה המשולבת בקביעה משפטית לגבי סיווג עסקו של המעביד (דב"ע (ארצי) נג/3-125  אלכס שרר -רהיטי דימור בע"מ, [פורסם בנבו], 30.11.1993) והנטל להוכיח את תחולתו מוטל על הטוען לו.

המוציא מחברו עליו הראיה. על ארגון המעבידים מוטלת החובה להוכיח שהעסק שלכם צריך לשאת בתשלום המס. ארגון המעבידים צריך לבסס את טענותיו על ראיות מהימנות, ולכן הוא עשוי לפנות אליכם כדי לקבל מידע על העסק. בשלב ראשוני, מומלץ שלא למסור מידע על מספר העובדים בעסק והכנסותיו, לפני קבלת ייעוץ משפטי.

כמה צריך לשלם?

גובה התשלום הוא 0.5% משכר העבודה ששילמה החברה בשנת הכספים הקודמת, ולא פחות מ -100 ₪ בגין כל שנה. התקרה המקסימלית היא מחצית דמי חבר (אם החבר היה לקוח מרצון של הארגון). למעשה, התשלום משתנה מעסק לעסק ומחברה לחברה, ובהתאם למידע שיש לארגון המעבידים על העסק, ובין היתר, על כמות העובדים המועסקים והמחזור הכספי.

לסיכום

ארגון מעבידים תבע אתכם? בדקו את זכויותיכם מול עו"ד אשר מתמחה בתחום. לא אחת, ניתן להפחית את גובה התשלום, ואף לקבל פטור מתשלום. פנו לקבלת ייעוץ משפטי בהקדם.

המידע בעמוד זה כללי ובלתי מחייב. האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי או תחליף לייעוץ משפטי. בכל מקרה יש לפנות לקבלת ייעוץ משפטי מעורך דין.

אהבתם את המאמר? שתפו...

Facebook
Twitter
Linkdin
Pinterest

השאירו תגובות והודעות